7.3.07

Äidin töissä

Niinhän siinä kävi, että viime yönä sain pestä seinää ja lattiaa ja lopulta olin itsekin kipeä. Päivä on mennyt torkkuessa, mutta huomenna luulen olevani iskussa jälleen. Oma väsymys täytyy silloin unohtaa, kun lapsi on kipeydestä surkeana.

Olin mukana toimittamassa Päivi Räsäsen kirjaa Päivien ketjusta. Tuli mieleeni öisen palvelustehtävän äärellä kirjasta vastaava tilanne, jossa vanhempien tehtävänä oli siivota tautisia jälkiä. Lutherin äidin ja isän kutsumuksesta lausumat sanat mielessä luutusin minäkin: "Miten olenkaan ansiottani päässyt tähän arvoon, että tiedän varmasti palvelevani sinun luomuksiasi ja sinun rakasta tahtoasi?"

Työ on meillä ihmisen arvottamisessa niin tärkeä asia, että unohdan arvostaa itsekin sitä, että olen saanut olla osa-aikainen kotiäiti tähän asti. Muut hommat voi hoitaa joku muukin, mutta minä olen lasteni äiti. Äitejä ja isiä tarvitaan silti myös politiikassa, kun muistissa on vielä perheiden kipukohdat.

No comments: