22.2.07

Olisikohan vaari ylpeä?

Tänään tuli kutsu Vapriikkiin Tampereelle äänioikeuskahveille. Museossa on näyttely, jolla juhlistetaan erityisesti naisten äänioikeutta. Olen ylpeä siitä, että omassa suvussani on vaikuttanut yksi Suomen tärkeistä naisista - Alli Wiherheimo, Kotilieden legendaarinen päätoimittaja. Hän oli vaarini serkku eli ei kovin läheistä sukua. Silti olen ylpeä. Asumme perheeni kanssa talossa, joka on ollut Allin mummula.
Poliittisiin juuriini liittyy muitakin itselleni tärkeitä piirteitä. Isovaarini oli ehdokkaana ensimmäisissä eduskuntavaaleissa 1907 ja vaarini puolestaan oli Kyösti Kallion renkinä nuorena miehenä. Muutakin löytyisi. Silti minä olen minä. En voi ratsastaa sillä, mitä muut ovat tehneet, mutta olen kiitollinen kaikesta edeltävien polvien työstä hyvinvointimme eteen.
Vaalikampanjassa tänään: Hyvän ystävän vanhemmat ovat luvanneet suulinsa seinän mainostilakseni. Turku-Tamperetien varteen tulee 5X7 m pressu, jossa on nimeni ja numeroni 4. Taiteilijaystäväni lupautui maalaamaan ammattilaisen vakaalla kädellä mainoksen. Maalikaupan miehet eivät olleet koskaan joutuneet miettimään, mikä maali pysyisi pressussa. Päätyivät lopulta jonkinlaiseen katon korjausmaaliin.

No comments: