25.2.07

Miten päädyin eduskuntaan

Olen tässä vaalikampanjan aikana miettinyt sitä, kuinka olen päätynyt ehdokkaaksi ja työhön eduskuntaan. Kadehdin niitä, joilla on ollut päämäärä tiedossa jo kouluaikoina tai viimeistään opiskeluaikoina. Itse en kuulu niihin.

Kahden yliopistotutkinnon suorittaminen vei yhteensä 12 vuotta eli aika lailla keskimääräisen ajan. Siinä samalla sain kolme lasta. Perhetilanteen vuoksi en voinut samoin kuin moni muu tehdä töitä opiskelun ohessa tai lähteä ulkomaille opiskelemaan. Puolisonikin opiskeli. Se oli ahdistavaa aikaa siitä syystä, että olisin kaivannut kirjatiedon kiinnittymistä käytäntöön. Ajattelin, ettei kukaan koskaan ota minua töihin, kun olen valmistuessani yli 30 v ja pienten lasten äiti.

En hakenut töihin eduskuntaan, en edes ajatellut sitä mahdollisena paikkana. Päivi Räsänen pyysi minua avustajakseen. Koin tilanteen vahvana johdatuksena ja myös muistutuksena itselleni turhasta tuskailusta. Se oli Taivaan Isän rakastava näpäys. Minä, joka olin varma siitä, etten pääse minnekään töihin, aloitin eduskunnasta.

No comments: