23.2.08

Avustajajärjestelmästä

Olen ollut harmissani lehtijutuista, joissa on moitittu kansanedustajien tapaa käyttää avustajajärjestelmää. On varmaankin väärinkäytöksiä, mutta samalla ei tarvitsisi leimata kaikkia, jotka ovat yhdistäneet työsuhteisten ja ostopalveluavustajien käytön. Olen itse kiitollinen siitä, että minulla on ollut hyvin koulutettuna pienten lasten äitinä mahdollisuus tehdä mielenkiintoista etätyötä eduskuntaan.

Vaikka olen ollut suuren osan noin kuuden vuoden työjaksostani ostopalveluavustaja, kaikki on tapahtunut annettujen ohjeiden mukaan. Työni on ollut puhtaasti eduskuntatyötä – ei puoluetyötä. Väitän, että olen työskennellyt jopa tehokkaammin kuin moni eduskuntatalossa työtä tekevistä. Työpaikan sosiaalinen elämä on ollut esimerkiksi kahden kissan varassa.

Miksi ostopalveluavustajana? Eduskunnan omat säännöt eivät ole mahdollistaneet työn jakamista kahden työsuhteisen henkilön kesken. Jos on työsuhteinen avustaja osa-aikaisena, voi olla vain ostopalveluavustaja loppuosalla.

Nyt tuntuu, että omat ostopalvelusopimukseni ja ostopalvelusopimukseen perustuneet työsuhteeni, eivät kestäisikään päivänvaloa. Kuitenkin työ, jota olen tehnyt, on ollut sääntöjen mukaisia ja sisällöllisesti suunnilleen samaa kuin talossa olevilla. Sillä erotuksella, että olen keskittynyt sisällön tuottamiseen.

Vastustan sitä, että työn jakaminen ja etätyö eduskuntaan kiellettäisiin, jotta avustajajärjestelmää ei arvosteltaisi niin paljon.

No comments: